torsdag den 7. februar 2008

Uovervindelige albumåbnere

Der er bare nogle albums hvor åbneren er klasser bedre, vildere, stærkere eller slet og ret mest imponerende sammenlignet med resten af albummets sange. Her er mit udkast til albums hvor åbneren i mine ører overgår resten af sangene på albummet. Jeg tror at flere af dem er nostalgiske valg - måske fordi det var den første sang man hørte fra det album eller med den kunstner/band, hvorfor det lige er dén sang, og ikke en af de andre sange fra albummet (som 'objektivt' set måske er bedre) der virker så meget bedre på én.

Vi lægger hårdt ud:

Tom Waits
Blood Money "Misery Is The River Of The World"

Wilco Summerteeth "Can't Stand It"

Jesse Sykes Reckless Burning "Reckless Burning"

Modest Mouse The Lonesome Crowded West "Teeth Like God's Shoeshine"

The Thrills
So Much For The City "Santa Cruz (You're Not That Far)"

The Good Life
Album of the Year "Album of the Year"
("Inmates" er dog det smukkeste - hendes stemme er yummy!)

Portishead
Dummy "Mysterons"
(hmm, afslutteren er måske end tand bedre. Der er lagt op til albums hvor afslutteren er albummet stærkeste nummer...)

Antony & The Johnsons
I Am A Bird Now "Hope There's Someone"

Wolf Parade
Apologies To The Queen Mary "You Are A Runner And I Am My Father's Son"
(trommer vinder)

A Hawk And A Hacksaw
The Way The Wind Blows "In The River"
(nånej, du er jo ikke til gøglermusik, så hvad ved du om det her?)

Shearwater
Winged Life "A Hush"
(her er du uenig, men den sang er for mig albummet "titelsang")

Sunset Rubdown
Shut Up I Am Dreaming "Stadiums And Shrines II"
(? - jeg har ikke et særlig nært forhold til den plade, så det er lidt et gæt)

Drive-By Truckers
The Dirty South "Where The Devil Don't Stay"
(okay, det er en borderline case, for der er flere af de andre numre som måske er ligeså gode, men åbneren sparker bare mest røv)

The The
Dusk "True Happiness This Way Lies"
(uha, nu er jeg på fremmed grund, men den er god nok)

The Microphones
Mount Eerie "I. The Sun"
(du ville brække dig hvis du hørte nummere til ende, dit svage barn. Er numre over 10min for uoverskuelige?)

Sonic Youth
Daydream Nation "Teen Age Riot"

My Bloody Valentine
Loveless "Only Shallow"

Yo La Tengo I Am Not Afraid Of You And I Will Beat Your Ass "Pass The Hatchet, I Think I'm Goodkind"
(syyyyyg åbner - er der for meget guitar til at du kan følge med? Er numre over 10min stadig for uoverskuelige?)

Edit: Destroyer Destroyer's Rubies "Rubies"
(jeg er ikke pjattet med albummet, men den her åbner virker bare langt bedre end hans lalalala-sange på resten af albummet. Og så er det små 10min, så jeg ved at du aldrig får hørt mere end de første 2-3 minutter ...)


Så kan man så diskutere om det er en god ting at have så fremtrædende en åbner (se blot The Stage Names). Det tror jeg ikke er det store problem hvis albummet kan holde et generelt højt niveau, hvilket jo er tilfældet med min liste, min musik.

1 kommentar:

Thor sagde ...

Jeg vil med det samme tilføje disse:

The thrills: Lets bottle bohemia

Okkervil River: the Stage Names

Ok Go: Ok Go

Det var jo ikke så meget, men jeg lytter jo også til kunstnere, der generelt er holdbare.