mandag den 17. september 2007

Thor om Okkervil River – The Stage Names

Karakter(er dette virkeligt nødvendigt?): 8 westernguitarer ud af 10

Da “Our life is not a movie or maybe” dukkede op som digital forløber for The Stage Names var jeg mildest talt euforisk. Ikke kun fordi at dette stykke energi-ladede power-pop i sig selv var fantastisk - med sin sjælefulde, iørefaldende melodi i musical-agtige rammer der slægter en films dramatiske udsving, og ikke mindst Will Sheff’s halsforvridende skrål, som de kun før er hørt live – men fordi det lovede om at Okkervil River ville tage deres musik i en retning jeg ikke slet ikke havde turdet håbe på.

- En udvikling der gav mening når man tog mellemspilleren The President is Dead fra ”overboard and down” EP’en I betragtning, hvor Okkervil også præsenterede en mere iscenesat fortælling der på lignende vis byggede op mod et orkestralsk klimaks, mens den malede en abstrakt, filmisk episode.

At Will Sheff gik mere teatralske veje - noget meget ulig kunstnere der når forbi deres fjerde plade, særligt hvis de allerede finder deres fanskare blandt den moderne indie-bølge - ville også give god mening givet hans tydelige talent som pop-smed der ikke kan holdes nede af hverken deres stempel som ’indie-band’, eller det dystre, melanskolske ’Black Sheep Boy’ album, som Sheff selv har udtalt var et lidt anstrengt kunstnerisk forsøg.

Jeg kan godt løfte sløret for at forventningerne ikke helt blev indløst. The stage Names var ikke den storladne pop-opera som jeg havde håbet på, og ”Our Life is not…” er uden sammenligning pladens stærkeste nummer. Albummet har ikke nogen dårlige numre, men er stilmæssigt lidt ujævn, og mangler bandets sædvanlige skarphed i produktionen af sangene, da disse til tider kan være en tand for polerede. Andre sange som ‘Savannah Smiles’ og ‘You can’t hold the hand of a rock & roll man’ har deres charme er de under deres sædvanlige standard og lidt for forglemmelige til at være med på en plade der kun indeholder 9 nye sange.

Det sagt, er ’Plus Ones’ en trademark Will Sheff sang - med det typiske hoppende, akkord-drevede vers - og én af de bedste, mest fængende af slagsen han har skrevet. Hvis man derudover kan overvinde den noget atypiske, ordinære rock-servering af både ’Unless it Kicks’, og ’A hand to take hold of the scene’ er disse to stærke emotionelt ladede numre, der viser bandet prøve noget nyt og lykkes med bravour. ’A girl in port’ er det nummer der er vokset mest på mig, og oplagt setlist-materiale, som jeg forventer at stå og synge med på, når jeg skal se dem i Lee’s Palace her i Toronto på fredag…

Det er i det hele taget forfriskende at Okkervil River ikke er bange for at være cheesy i deres kunstneriske udtryk, og gå den vej der føles naturlig for dem. Desværre er lidt af deres uslebne charme gået tabt i forløbet; et tradeoff der næsten er umuligt at balancere.


Nåhja, og så synes jeg at det er sjovt at du, Morten, bedst kan lide ’John Allyn…’ som er der hvor de skifter over i et Beach Boys cover, nemlig ’Sloop John B’ fra Pet Sounds. Det kan være du skulle smutte ud og købe den plade alligevel så, det må jo være noget for dig.
Men jeg er enig med dig, det er et brag af en version de spiller af sangen.

God fornøjelse på Loppen, med den energi de normalt spiller med kommer de til at blæse graffitien af toiletdøren.


Download Okkervil River Mp3'er HER
Hør nyere sange på deres Myspace, indtil http://www.okkervilriver.com/ kommer op at køre igen.

4 kommentarer:

Morten sagde ...

Det kunne være at man skulle høre den der Pet Sounds. Alle taler om den. Men Beach Boys? Alene navnet giver mig kuldegysninger. Lidt ligesom Beatles gør :D

Thor sagde ...

Ville du tro på at jeg engang har sunget 'Sloop John B' foran mit gymnasie til en forårskoncert? Spillede også bas, og med Jens på trommer!

Jeg har nu aldrig været forelsket i Pet Sounds, næh giv mig noget Beatles for Sale...

Thor sagde ...

Lad os egentligt spørge din elskede Pitchfork: Blacksheep Boy: 8,5 - "

The Stage Names: 8,7 -

Begge er anmeldt af Stephen Deusner, der samtidigt kun har givet The National 8,6, og Arcade Fire 8,4..

Han har også givet Soundtracket til Saturday NIght Fever 8,7, altså: Disco er bedre end dit møj! HAHAHAHAHAHA

http://www.pitchforkmedia.com/article/record_review/41759-like-love-lust-and-the-open-halls-of-the-soul
http://www.pitchforkmedia.com/article/record_review/44189-saturday-night-fever

Morten sagde ...

Jow, men nu gav de jo også Palo Santo 7,6 og Expanded 7,8 så de er jo ikke til at stole på.

Tidligere var jeg en ivrig gæst på deres site, men nu er jeg der sjældent.

HA! Dine links virker ikke. Platfod. Baconatoreater. Samfer! (hint: shor.ter.dk)